10 نکته کاربردی برای اجرای یک استند آپ کمدی بی نقص
نوشته شده توسط : زهرا میرالماسی

 

10 نکته کاربردی برای اجرای یک استند آپ کمدی بی نقص

آموزش استند آپ کمدی کلاس استند آپ کمدی دوره آموزشی استند آپ کمدی

1.قبل از اجرا حتما در مورد موضوعات خنده دار و جالب توجه جستجو کنید

نکات و مواردی که در رابطه با استند آپ کمدی پیدا می کنید خیلی برای شما در این راستا مفید خواهند بود . حتی سعی کنیدکه چندین مورد از نمایش های استند آپ کمدی دیگران را تماشا کنید؛ اما به یاد داشته باشید که هر چه بیشتر نمایش استند آپ کمدی سایرین را ببینید انجام یک کار جدید و غیر تکراری سخت تر خواهد شد . از دوستان خود بخواهید که برایتان داستان های خنده دار و یا جوک تعریف کنند . سپس به آن ها کمی کشش بیشتری بدهید و سعی کنید جالب ترشان کنید . توجه داشته باشید که برخی از کمدین ها حتی از ترسناک ترین چیزهایی که برای آن ها اتفاق افتاده است به خوبی به عنوان سوژه استفاده می کنند .

2 . پیدا کردن یک کلوپ کمدی یا هر مکان دیگری که بتوانید در آن اجرا کنید

مثلا شما ممکن است دوستان زیادی در فیس بوک داشته باشید . اغلب صف انتظار برای شرکت در کلوپ های اجرای زنده طولانی است . بنابراین اگر نتوانستید هیچ کلوپی را برای اجرا پیدا کنید؛ می توانید نگاه خود را به مدارس ، نمایش های استعداد یابی و یا هر جای دیگری که مخاطب داشته باشد معطوف کنید . همیشه سعی کنید برای افراد جوک بگویید حتی اگر آن ها تا حدودی با شما غریبه هستند . سعی کنید همواره چیز های طنز آمیز بگویید . اولین چیزی که به ذهنتان می رسد را به بهترین نحو ممکن بگویید . همیشه نگرش مثبت نسبت به دیگران و خنداندنشان داشته باشید .

3 . تمرین، تمرین، تمرین

سعی کنید با صدای بلند صحبت کنید . ممکن است در ابتدا فکر کنید که این کار برای دیگران ناراحت کننده است؛ اما این به اعتماد به نفس شما و شنیدن صدای خود در میان خنده ها و هیاهوی مردم کمک خواهد کرد . سعی کنید خودتان در تنهایی و یا در مقابل مدیر کلوپتان اجرا کنید . از درخواست دوستانتان برای تماشای تمرین خود اجتناب کنید؛ چرا که ممکن است آن ها حرکات کمدی شما را در بیرون انتشار دهند . به یاد داشته باشید که هر چه بیشتر تمرین کنید اجرایتان بهتر خواهد شد . تمرین و پشتکار بسیار مفید و کاربردی است .

4 . وقتی روی صحنه هستید مطمئن باشید که مخاطبان شما همه آنچه می گویید را به راحتی می شنوند

گوش دادن به صدای دیگران و توجه به حرکات دیگر اجرا کنندگان مهم است . باید توجه کنید که کمدین های استند آپ میکروفون را در زمان اجرا کجا نگه می دارند . توجه به صدا و بازخورد مردم از آن نیز حائز اهمیت است .

5 . به زمان بندی اجرا توجه داشته باشید

بسیاری از کمدین ها برای اطلاع از پایان یافتن زمان اجرایشان ساعت ویبره دار دارند . به این ترتیب بدون هیچ آلارمی آنان متوجه می شوند که وقت اجرا به پایان رسیده است .

6 . یک دفتر داشته باشید که در آن تاریخ اجرا ها و این که چه کار هایی انجام داده اید را یادداشت کنید

نکته جالب در مورد داشتن یک دفتر زمان بندی ( datebook ) این است که اگر برخی از کلوپ ها با شما تماس بگیرند و از شما درباره اینکه چه کارهای کمدی می توانید انجام دهید بپرسند؛ شما می توانید بگویید "اوه، من باید datebook خودم رو بررسی کنم" . سپس آن ها با خود فکر می کنند که "اوه شما یک datebook دارید؛ بنابراین باید بسیار موفق باشید."

7 . هر چیزی که فکر می کنید می تواند کار را جالب تر و خند دارتر کند را دوباره بنویسید

این کار واقعا حیاتی است . اگر واقعا فکر می کنید که یک اجرای کمدی نیاز به طراحی و کار بیشتری دارد؛ مواردی را که فکر می کنید آن را جالب می کند به آن اضافه نمایید .

8 . درباره فیدبک ( بازخورد ) کار خود از دیگران سوال کنید

سعی نکنید بازخورد کار را نادیده بگیرید . پیشنهادات و انتقادات را بپذیرید . به یاد داشته باشید که نظرات مهم و گاهی سازنده نیز هستند . از خود سوال کنید که چرا چنین چیزی به من پیشنهاد داده شد و یا چرا از من انتقاد شد و با بکارگیری فکر خود آن ها را مدیریت کنید .

9 . برای انتقادات حاضران آماده باشید

شما باید همچون یک کودک انعطاف پذیر باشید و از نظر دیگران دلسرد و ناراحت نشوید . ممکن است از نظر بعضی ها کارهایتان اصلا جالب نباشد . یا ممکن است از نظر آن ها شما اصلا بامزه نباشید . این ممکن است برای هر کسی و در هر زمانی اتفاق بی افتد . ستاره های بزرگ معمولا از انتقادات مردم ناراحت می شوند اما باز هم با ملایمت و نرمی همه چیز را پشت سر می گذارند . به همین خاطر است که آن ها به شهرت زیادی می رسند . اگر می خواهید یک استندآپ کمدین ستاره و پرطرفدار شوید باید در مقابل انتقادات دیگران مقاوم و انعطاف پذیر باشید . وقتی که به شما از جانب مخاطبان انتقاد می شود سه راه در پیش رو دارید . راه اول این است که آن انتقاد را نادیده بگیرید؛ کاری که اغلب کمدین های جدید انجام می دهند . دومین و سومین راه با هم پاسخگوی این موضوع هستند . اگر از سوی مخاطبان به شما توهین شخصی صورت گرفت با پرخاشگری فقط وجهه خود را پایین می آورید، به جای این کار خود را فردی موفق در کارتان نشان دهید . به این ترتیب نظر آنان تغییر خواهد کرد . اگر شخصیتی شیرین و دوست داشتنی از خود نشان بدهید مردم در انتقاد های بعدی از شما تجدید نظر می کنند .

10.موضوعات مهم روز را در اولویت موضوع استند اپ خود قرار دهید

استندآپ کمدی ها علاوه بر این کمدی های انتقادی اند؛ به هیچ چیز قاعدتا رحم نمی کنند . هیچ کس نمی تواند از دست شان فرار کند؛ چون بالاخره یک جا گیرش می آورند و حسابی خدمتش می رسند . کافی است چشم بگردانند و ببینند سیاستمداری دارد حرف های عجیبی می زند، حتما در اجرای بعدی به این حرف ها اشاره می کنندو حرف هایی را که احتمالا خیلی ها نشنیده و نخوانده اند یابی اعتنا از کنارش رد شده اند یادآوری می کنند .

آموزش استند آپ کمدی کلاس استند آپ کمدی دوره آموزشی استند آپ کمدی

 

معرفی استندآپ کمدی

استند آپ کمدی سبکی از کمدی ست که در آن کمدین در برابر بینندگانش می ایستد و مستقیم با آن ها صحبت می کند . استند آپ کمدی مثل یک تئاتر با اجرای یک نفره است با این تفاوت که آن یک نفر معمولا نقشی بازی نمی کند و هدف از سخنان در درجه اول خنده بینندگان است . روش های استندآپ کمدین ها با یکدیگر بسیار متفاوت است . از روش بمباران جوک های کوتاه پشت سر هم مثل کارهای جیمی کار تا داستان های طولانی لنی بروس یا سبک روایت گفت وگویی ادی ایزارد . برخی از کمدین ها از موسیقی، ابزار تئاتر یا حتی شعبده هم استفاده می کنند . استند آپ معمولا در کلوب های کمدی، بارها، کلوپ های شبانه، کالج ها و تئاتر ها اجرا می شود و از طریق اینترنت یا تلویزیون یا دی وی دی پخش می شود . این ژانر هنری به دلیل ارتباط مستقیم با تماشاگر معمولا کمتر تحت تاثیر سانسور رسانه ای قرار می گیرد و به این ترتیب آرام آرام تبدیل به یک ژانر منتقد و حتی اعتراضی شد و سبک های مثل استندآپ کمدی سیاه هم که با خنده و طنز سعی در نشان دادن مشکلات جامعه داشت ظهور کرد و اتفاقا بسیار هم موفق بود . از آنجا که به شکل خنده داری خندیدن به فلاکت ها و نقطه ضعف ها و بدبختی بسیار راحت تر است و کمدین های سیاه کارهای شان معمولا طنز بیشتری دارد . بسیاری از مسائل ناگفته یا ممنوع در اجراهای استند آپ به راحتی بیان می شود . البته هزینه هایی هم برای کمدین ها داشته است . زندان رفتن لنی بروس به خاطر استفاده از زبان شنیع و دستگیر شدن جرج کارلین به خاطر جوک معروف « هفت کلمه که نمی توانیم در تلویزیون بگوییم » از نمونه های مشهور آن است.

آموزش استند آپ کمدی کلاس استند آپ کمدی دوره آموزشی استند آپ کمدی

اصول یک استند آپ کمدی موفق

شاید شما هم آدم هایی را دیده باشید که حتی وقتی بی مزه ترین جُک های دنیا را تعریف می کنند بلدند دور و بری های شان را بخندانند و حتما به آدم هایی هر برخورده اید که بامزه ترین جک های دنیا را به بی مزه ترین شکل ممکن تعریف می کنند.

ارزش و اهمیت استندآپ کمدی به این است که نویسنده و کارگردان و بازیگر یکی هستند . کمدین ایده هایی به ذهنش می رسد که می شود آن ها را در قالب یک روایت کمدی برای تماشاگرانی که روی صندلی ها لم داده اند تعریف کرد . هیچ ایده ای به تنهایی کافی نیست . باید پرداخت درستی داشته باشد و کمدی بودنش به چشم بیاید . این است که استندآپ کمدین های مشهور معمولا داستان گوهای خوبی هستند . خوب بلدند همه چیز را تعریف کنند . سرگرم کردن تماشاگران را بلدند و از پس تعریف هر داستانی هم بر می آیند.

در استندآپ کمدی درست تعریف کردن ایده های بامزه از خود ایده ها مهم تر است . مهم این است که تماشاگران این کمدی حرف های کمدین را گوش کنند و درست لحظه ای که باید بخندند بزنند زیر خنده و صدای خنده شان سالن را پر کند. هیچ خنده ای در این موارد بی دلیل نیست . بامزه بودن حرف هایی که از دهان کمدین بیرون می آید معمولا ایده های تلف شده دیگر را می پوشاند و هیچ تماشاگری هم بعد از این که از سالن بیرون می آید به این فکر نمی کند که چندایی از ایده ها و جک ها بی مزه بوده اند؛به این فکر می کند که چه جک های بامزه ای شنیده و چند تا از این جک ها را می تواند برای دوستان دیگرش تعریف کند . استندآپ کمدی های وودی آلن را اگر ببینیم تازه معلوم می شود که داستان از چه قرار است و تازه می فهمیم که آدم ها یا بامزه اند و استعداد بامزگی دارند یا کلا به درد این کار نمی خورند و باید برند سراغ کاری دیگر؛ کاری که نیازی به تعریف کردن جک ها و ایده های بامزه نداشته باشد. وودی آلن از این نظر واقعا کم نظیر است . خوب معلوم است که ایده ای به ذهنش رسیده؛ یا آن طور که خودش می گوید جرقه ای در ذهنش زده می شود و نمی داند چرا ایده ای که به ذهنش رسیده شکل کمدی به خود می گیرد . ظاهرا تماشای یکی از استندآپ کمدی های مورت سال بوده که او را به اجرا ها تک نفره علاقه مند کرده؛ به این که راه درست شاید همین اجرای تک نفره باشد . ایده هایی را در ذهن پرورش می دهی . بعد آن ها را با هم ترکیب می کنی و از دل این ترکیب می رسی به چیزی تازه؛ رواتی که می شود برای دیگران تعریفش کرد اما هیچ چیز قطعی نیست . همه چیز بستگی دارد به صحنه ای که روی آن ایستاده ای . به تماشاگرانی که روی صندلی های شان نشسته اند و با چشم های شان تو را می پایند . قرار است عبوس ترین و تلخ ترین تماشاگر سالن را هم به خنده بیندازی . کار ساده ای هم نیست وقتی همه جک های جهان را ظاهرا قبل از این شنیده اند و توقع بیش تری دارند. کاری که وودی آلن معمولا پیشنهادش می کند سرزدن به اخبار و جست و جوی چیزهایی است که معمولا بی اعتنا از کنارشان رد می شویم . همیشه خبرهایی هستند که کسی نمی خواندشان؛یا دقیق نمی خواندشان . درست همین خبر ها هستند که می شود از دل شان ایده ای برای استندآپ کمدی بیرون کشید و البته این چیز ها را با چند حکایت ازلی ابدی پیوند دارد؛ رابطه زن و شوهرها؛ زندگی های به هم ریخته؛ گرانی؛ بی پولی؛ فنجان قهوه ای که هنوز اولین قُلُپ را نخورده اید می افتد روی زمین و هزار تکه می شود؛ دست نوشته های تان که فکر کرده اید بهترین کمدی دنیا است ولی در غیاب تان خانواده گرامی به جای کاغذ باطله از آن ها استفاده کرده اند و هزار چیز دیگر که در زندگی پیش می آید . این است که وودی آلن گاه و بی گاه گفته است زندگی روزمره یک جور کمدی است که هرچه پیش تر می رویم ترسناک تر می شود.

فراخوان بازیگری سحر قریشی برای فیلم تشویش

سحر قریشی بازیگر زن کشورمان در صفحه شحصی خود فراخوان بازیگری و انتخاب بازیگر زن و مرد برای فیلم سینمایی تشویش را منتشر کرد.فیلم سینمایی تشویش به کارگردانی مهدی گلستانه قرار است برای انتخاب بازیگر تست بگیرد و به همین منظور فراخوان بازیگری در همیت رابطه منتشر شده است که سحر قریشی این فراخوان بازیگری را در صفحه شخصی خود منتشر کرد.

گفتنی است که پیش از مهدی گلستانه در مصاحبه با خبرگزاری مهر از احتمال انتشارفرخوان تست بازیگری برای فیلم سینمایی تشویش خبر داده بود . کارگردان فیلم « نقطه کور » به فعالیت برای ساخت یک اثر سینمایی دیگر اشاره کرد و توضیح داد : به زودی درخواست پروانه ساخت یک فلیم سینمایی بلند را خواهم داد . طرح این فیلم که فعلا « تشویش » نام دارد از خودم بود و یک تیم نویسنده مشغول نگارش فیلمنامه هستند . وی با اشاره به موضوع این فیلم که برای جوانان ساخته می شود، یادآور شد : در این فیلم از بازیگران تازه کار و در حدود ۲۱ سال استفاده می شود و چون در سن و سال مورد نظر بازیگر نداریم احتمالا به زودی فراخوانی برای تست بازیگری می دهیم . « تشویش » به دغدغه های اجتماعی جوانان می پردازند و من خواستم بعد از « نقطه کور » که بحران هایی را در بزرگسالی نشان می دهد در نقطه مقابل، جوانان را هم ببینم و حالا مشکلات نوجوانانی که می خواهند بعد از کنکور و در ابتدای جوانی وارد اجتماع شوند، بررسی کنم . این کارگردان درباره اینکه در معضلات مورد نظرش ازدواج چقدر نقش دارد، اظهار کرد : رنج سنی شخصیت های این فیلم پایین تر از ازدواج است و نسل امروز دغدغه های دیگری دارند که درگیر آن ها هستند مثلا شتاب برای موفق شدن و یک شبه ثروتمند شدن از جمله این مسایل است.

تست بازیگری آزمون بازیگری نمونه تست بازیگری کلاس بازیگری دوره بازیگری

دسته بندی انواع گونه های بازیگری سینما

بازیگر شخصیت

بازیگری است که می کوشد شخصیتی خلق کند که آمیزه ای از روان و روح خود و روح پرسونا نوشته شده. بازیگران شخصیت می توانند پرسوناهای خویش را پالوده کرده و آن ها را در جلد پرسوناهای جدیدی بپوشانند که کامل و طبیعی و بر اساس واقعیت هستند. اگر چه تماشاگر از وجود بازیگر آگاه است ولی به تصویر شخصیت واکنش نشان می دهد و فورا خود بازیگر را فراموش می کند. بازی داستین هافمن در کابوی نیمه شب ( ساخته جان شلزینگر ) تبدیل درخشان بازیگر به شخصیت است. راتسو یک فرد خوش قلب و کمی عقب مانده است . راه رفتن و طرز حرف زدن و درجه اعتماد عاطفی هافمن او به دیگران همگی انتخابهلی متمایز تصویر سینمایی هافمن هستند. هافمن بیش از اکثر بازیگران دیگر می کوشد یعنی برای هر شخصیتی که بازی می کند یک پرسونای جدید خلق می کند. دوگانگی خلق شده در واکنش تماشاگر دو گانگی ایجاد می کند . پیچیدگی این کنش درونی هم در بازیگر شخصیت و هم در تماشاگر در بعضی از موارد علت شیفتگی ما به بازیگران شخصیت را توجیه می کند و تمایل ما را برای دیدن آن ها در نقش های پیاپی قوت می بخشدما در بسیاری از این شخصیت پردازی های موفق یک مخرج مشترک پیدا می کنیم بر روی دو گانگی بودن و بازی کردن بازیگر ما همزمان یک دو گانگی شخصیت مشاهده می کنیم . هنگامی که به شادی کاذب هافمن در فیلم کابو نیمه شب واکنش نشان می دهیم در آن لحظه از عدم اعتماد به نفس عمیق او نیز آگاه هستیم.

بازیگر تیپ دومین گونه بازیگر سینما بر اثر قابلیت فیزیکی فیلم و وزن زیبایی شناسانه افراد به کار گرفته شده در آن ، پدید می آید . همانگونه که یک نقاش از طریق فرم ، ترکیب بندی ، رنگ و بافت واکنش بیننده را بر می انگیزد ، حضور فیزیکی بازیگر به همین نحو عمل می کند . این حالت ویژه ، ترکیبی از هوش ، قیافه ظاهری و آسیب پذیری است . دوربین شروع به ضبط این حالات دارد چه بازیگر آگاه باشد چه نباشد ! چهره ، رفتار ها و حال خاص هر کس در سینما می تواند یک زندگی جدا از زندگی فرد یا بازیگر را پدید آورد . لباس ، گریم ، دکور و شرایط تغییر می کند ولی شخصیت و واکنش های او به لحاظ عمق و پیچیدگی به همان صورت باقی می مانند. برخی از منتقدین می گوینند این بستاره های بزرگ بازیگر نیستند. شاید بازیگر تیپ با ویژگی بازیگر یک تیپ معین یا یک نقش خاص ترقی کند و محدود شود . جان وین ، بوگارت یا پیتر لور ، خصوصیات فردی و فیزیکی آن ها از چنان بیان قدرتمندی برخودار است که تقریبا برای تماشاگر غیر ممکن می شود که در یک نقش آ ها خفه بشوند !! عبور از مرز میان بازیگری شخصیت و بازیگری تیپ نیازمند آن است که بازیگر نقشی را پیدا کند که اجازه این عبور را به او بدهد این عبور زمانی حاصل می شود که بازیگر نقشهای متناسب با رفتار ها و مکانیسم های شخص خود پیدا کند . اغلب بازیگران تیپ نمی کوشند آدمهای دیگری غیر از پرسونای سینمایی شان را بازی کنند. بسیاری هم نتوانستند این کار را بکنند. این نمایانگر پیوندی است که میان حالات شخص روی پرده و بیننده وجود دارد . آن ها هرگز نمی توانند شخصیتی خلق کنند اما قادرند از طریق یک سلسله بروزهای عاطفی واقعی و ارگانیک پیشرفت کنند .

تست بازیگری آزمون بازیگری نمونه تست بازیگری کلاس بازیگری دوره بازیگری

بازیگرفیزیکی سومین گونه بازیگر سینما ، بازیگر فیزیکی است . این بازیگر کسی که یا تیپی را تجسم می بخشد که در زمان حال برای عموم ایده آل است یا کسی است که دارای اندامی خاص و خارق العاده و یا غیر معمول است . با تماشای این بازیگران در فیلم گاهی ما به علت عدم توانایی آن ها در انجام اعمال یا حتی بیان لغات به نحو قابل باوری بی آنکه بخواهیم بر خود میلرزیم . عمل شخصیت بودرک در تارزان ترکیبی از به دندان گرفتن انگشت و کمی گشاد کردن چشم بود . ما بازیگران فیزیکی را می پذیریم زیرا نگاه کردن به آن ها را دوست داریم . در زندگی خیره شدن به یک زن زیبا یا یک مرد جذاب حاکی از بیشرمی است ولی در یک فیلم بدون ایجاد هیچ گونه محدودیتی به این کار مبادرت می ورزیم . بودرک ، تب هانتر ، جورج همیلتون ، راکوئل ولش ، مرلین مونرو و الیزابت تیلور تصاویر بصری از بازیگران فیزیکی هستند . البته مونرو و الیزابت تیلور از بازیگران صرف فیزیکی فرا تر می روند . تیلور در فیلم چه کسی از ویرجینیا وولف می ترسد ؟ یکی از بهترین شخصیت پردازی های طول تاریخ سینما را ارائه داد . بنابراین واضح است که نقش مناسب به هر یک از این تیپ ها ی بازیگری اجازه می دهد تصویری از یک شخصیت را تجسم ببخشند . مونرو در ایستگاه اوتوبوس و ناجور ها و جورج همیلتون در ایول نیول ، در نقش ها ویژگی هایی شخصیتی پیدا کردند که به خوبی با حالت خاص و وزن زیبایی شناسانه شخصیت آن ها منطبق بود . یک نمونه از بازیگران فیزیکی آرنولد شواردزینگر هست که ما همیشه از نگاه کردن به او لذت می بریم . البته آرنولد نیز صرفا بازیگر فیزیکی به شمار نمی آید و بیشتر متمایل به بازیگران تیپ هست.

بازیگر طبیعی چهارمین گونه بازیگر سینما بازیگر طبیعی است . چنین کسی معمولا فردی است که توسط کارگردان از توی خیابان پیدا میشود . اگر چه شخصیت فرد چندان جذاب نیست ولی یک هویت منحصر به فرد است که به درستی در خصوصیات فیزیکی مناسب عینیت پیدا کرده . بعضی از کارگردان همچون فلینی به آن ها لقب حرفه ای تر از حرفه ای داده است . با مشاهده فیلم های فلینی باید قبول کرد که برای هر بازیگری به نهایت دشوار است که لباس به تن کرده و گریم شود و شخصیت را به اندازه فردی که در خیابان پیدا شده ، زنده بازی کند . ساترلند کسی است که کار خود را در فیلم کازانوی فلینی آغاز کرد . بازیگر طبیعی وقتی موفق است که کارگردان او را در مقابل دوربین آزاد و ر ها کند

تست بازیگری آزمون بازیگری نمونه تست بازیگری کلاس بازیگری دوره بازیگری

 

استند آپ کمدی - تست بازیگری - تست بازیگری - استند آپ - بازیگری - بازیگر - بازیگر - آموزش - خبر - تصویر - تست - بازیگری -




:: بازدید از این مطلب : 47
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 19 تير 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: